Barnet kommer ind af døren, smider tasken og en forælder spørger:
“Havde du det sjovt i skolen i dag?” Barn: “Nej!” Forælder: “Nåh, men lærte du så noget?” Barn: “Ja – det var vildt svært, og jeg forstod ikke så meget.”
Dialogen kunne også have været:
Forælder: “Lærte i noget i skolen i dag?” Barn: “Nej. Vi har leget hele dagen. Læreren havde alle mulige ting med vi skulle lege med, så vi lærte ikke en sk.. “.
Moralen må være: Når det er svært, eller måske uforståeligt, så er det nok godt for mig. Hvis det er sjovt, så må det være dårligt for mig.
Jeg ser det samme hos alle dem, der lider mens de træner: “Jeg bliver kun lykkelig, hvis jeg forbedrer min tid”. For et par år siden stod flgn. over hele byen: “Du får det så godt bagefter!” Det må være ideen om at hvis det ikke er ubehageligt, så er det ikke sundt. Og jo mere ulideligt, jo sundere.
I sin yderste konsekvens så har Marie Krarup ret i, at poderne har godt af en på kassen en gang i mellem, for jo mere ubehageligt livet er, jo sundere må det være.
Jeg bliver nok aldrig enig. Jeg ser for mange mennesker, der lever i evigt kampberedskab og med en anspændt krop til følge.
Kropsterapi og Mindfulness København
www.christianwinding.dk