Min yndlings stand-up komiker, Sir Ken Robinson, professor i education ved Liverpool Universitet er egentlig ikke stand-upper. Det det han siger er relevant, fx: Skolen slår al kreativitet ihjel! Forældrene er hoppet med på vognen og er bekymrede for om børnene er gode nok til matematik o.lign.  “Kineserne kommer og rydder bordet..” ja, men i øjeblikket er de på besøg i bl.a. danske lilleskoler, produktionsskoler o.a. for at lære, og derefter indføre dans, musik og krea i de kinesiske skoler (det er rigtigt!).

En phd afhandling fra Sverige viste at hvis man ikke kan se meningen med det man gør, så bliver man kynisk. Børn i skolen har svært ved at se meningen med det hele så snart de rammer 4-5 klasse. Man har målt på børnenes kreative løsningsfærdigheder, og set at de falder til noget nær nul i løbet af de første fem skoleår. Rummer det en risiko for, at de bliver kyniske? Under alle omstændigheder er det trist.

En vittighedstegning viser en række dyrebørn fra savannen, bl.a. en elefant, et næsehorn, en giraf og en abe. De er i “skole” og læreren fortæller dem at for at blive et rigtigt savannedyr skal de nu alle bestå eksamen. “I skal klatre så højt op I kan, i det træ I ser bag Jer. Den der kommer højest har bestået”.  Aben er den eneste der smiler. Det viser meget godt, hvordan det foregår i skolen. De fleste børn skal lære noget de ikke kan se meningen med! Når nu vi ved at hjernen kan modelleres, er det så en god ide at modellere den på den måde?

For at udvikle evner, og især evnen til at tænke kreativt og løsningsorienteret, er vi nødt til at sætte tempoet ned – især i hjernen. Man opererer med begrebet “flow” som er det den optimale tilstand af bevidsthed i alle – også arbejdssituationer. Vores ego forsvinder, fordybelsen udvisker tidfornemmelsen så vi er i et dybere “nu”, den indre kritiker forsvinder, og hjernens aktivitet går – HALLO – ned.. det er der den arbejder bedst!

Børn er eksperter i flowtilstand, men det får skolen hurtigt pillet ud af dem.

Hvordan skal vi skabe muligheder for, at en ny Leonardo da Vinci kan udvikles? Det ser sort ud lige nu. For at lære mere om hvordan vi kommer i flow, er vi nødt til at op-øve en meditativ tilstand. En tilstand hvor vi registrerer de tanker vi har, og sorterer i dem; negative tanker, planlægningstanker, tanker med gode ideer, u-konstruktive tanker osv., På den måde kan vi træne os selv i at tage styringen med tankerne, og dermed styre hvornår, og hvordan vi vil tænke. Dermed bygger vi hjernen om, noget der kan lade sig gøre, da hjernen er plastisk.

Kan skolen byde ind?

Lav en kop te, sæt dig ned og nyd Ken Robinson i 19 minutter: