Mon ikke Alt for Damerne er godt?

Jeg er søreme kommet i Alt for Damernes online magasin. Det kommer man vist ikke bare sådan uden videre, men det kan nok betale sig.

Christian Winding, Kropsterapeut med klinik lige bag Det Kgl. Teater. Hjemmeside og tidsbestilling her: http://www.christianwinding.dk

Uddannet v. bl.a. Body-sds, og hos sportsosteopat John Gibbons Oxford Universitet. Derudover mindfulnessinstruktør

Lær at se hvad der sker… inden i dit hoved..

Nu kan du lære at meditere…

Meditations, yoga og vejrtræknings-camp’en på Samsø er booket for længe siden, men:

Hele vinterhalvåret – fra september til april, har jeg meditationshold hver mandag kl. 17.00 – 18.00

Sig til i god tid, hvis du overvejer at være med i efteråret.

Kropsterapeut Christian Winding – uddannet hos osteopat John Gibbons, Oxford Universitet, Body-sds, og derudover udd. mindfulnessinstruktør

Se mere her: http://www.christianwinding.dk

Knæet bliver kørt

En af mine venner kom i klinikken med ondt både i knæet og i lænden. Han rører sig ikke nok, og arbejdet kræver at han kører meget i bil. Han lagde sig på maven på min briks, og jeg spændte musklerne på hans forlår af. Ømhederne forsvandt som dug for solen.

“Det er jo magi” sagde han, men jeg kunne fortælle ham at i min kropsterapi-klinik bag Det Kongelige Teater, ser jeg meget, der har en rimelig enkel forklaring. Jeg skal skynde mig at sige, at det er ikke altid at tricket virker, for knæ er virkelig ikke for begyndere.

Her er en forklaring: Når en muskel ikke bliver brugt fuldt ud, så bliver den godt gammeldags “frustreret” og den kan finde på at spænde op. Hvis forlårets muskler spænder, så trækker de i knæskallen, for knæskallen sidder fast indbygget i lårmusklernes sene, som ender under knæet. Hvis knæskallen bliver kørt stramt, eller måske skævt, så gør det ondt!

Samme lårmuskler sidder, i den anden ende, fast forrest på bækkenet. Når lårmusklerne strammer, så får de bækkenet til at tilte forover. Det gør ondt i lænden!

Jeg er kropsterapeut uddannet fra Body-sds, og fra osteopat John Gibbons, Oxford Universitet. Derudover er jeg mindfulnessinstruktør.

Se hjemmeside her: http://www.christianwinding.dk

Hovedpine med bid i

Der kom en kvinde i min klinik for kropsterapi. Hun klagede over voldsom hovedpine i den ene tinding. Lægen havde indstillet hende til scanning, samtidig givet henvisning til fysioterapeut. Hun lagde sig på min briks og mens hun stadig fortalte, så jeg at hendes underkæbe bevægede sig sjovt. Jeg spurgte om hun bed sammen med et ensartet tryk på alle kindtænder, og hun fortalte at tænderne i venstre sides over- og undermund ikke rørte ved hindanden medmindre at hun bed meget hårdt.

I min verden kan den slags godt lave ballade. Jeg løsnede, og rettede forsigtigt på hendes underkæbe og fik hendes bid mere ensartet. Der er stadig plads til forbedring og hun kommer snart igen. Lad os se om ikke hovedpinen dæmpes, eller forsvinder.

Kropsterapeut med klinik i midten af København Christian Winding. Udd. hos bla. osteopat John Gibbons, Oxford University, Body-sds, samt mindfulnessinstruktør

Læs og bestil tid her: http://www.christianwinding.dk

Trapezen i dit nakke-cirkus

Du har helt sikkert prøvet det. Spændinger i skuldrene og nakken, og deraf flg. hovedpine.

I min klinik for kropsterapi i København, kommer et væld af klienter med spændinger/hovedpine i nakke/pande, og det kan sagtens være pga. trapezius.

Trapezius er en stor trekantet muskel der sidder fast i hhv. bunden af kraniet, på skulderen og langs rygsøjlen ned til midt på ryggen.

Øverst oppe bruger du den til at bøje øret ned mod skulderen/løfte skulderen op til øret. Problemet opstår når den spændte muskel ikke slipper igen. Det gør den bl.a. ikke fordi mange sidder med computertastaturet for højt oppe. Hvis dine underarme er vandret, eller højere, så løfter trapezius skuldrene uden at du lægger mærke til det.

Behandlingen kan være at løsne hele “linien” fra bunden af kraniet, ned langs begge sider af ryggen, balder, baglår, lægge og fødder. Trapezius sidder som et af områderne på den linie.

Kropsterapeut Christian Winding http://www.christianwinding.dk

Jeg er uddannet kropsterapeut fra bl.a. Body-sds, osteopat John Gibbons – Oxford Univerity, og er derudover mindfulnessinstruktør

Tape til din inflammation

Kender du en der har, eller har haft tennisalbue, golfalbue, musearm, inflammation på siden af knæet el.lign skader, så kan jeg varmt anbefale kinesiotape. Som kropsterapeut ser jeg mange af den slags “slidskader”, og jeg kan fortælle at det hjælper ikke at massere på det – tværtimod! Området over inflammationen skal løftes så der kan komme flow i bindevævslagene omkring inflammationen, og det kan kinesiotapen ordne.

Herunder skinnebensbetændelse, der responderer rigtig godt på kinesiotape:

Mange mennesker har fået øvelser mod inflammations-tilstande, og mange har meldt tilbage at – “det hjælper ikke”. Overvej: Hvis du laver øvelserne hurtigt, eller selvom det gør ondt, så gør du inflammationen værre. Lav øvelserne langsomt! Nye fibre skal bygges forsigtigt op inde imellem de inflammerede fibre. De skal overtage arbejdet, så kroppens forsvar kan fjerne det inflammerede væv.

Kropsterapeut Christian Winding – klinik i midten af København. http://www.christianwinding.dk

Du har en gåsefod i knæet!

Der kommer mange løbere i min klinik for kropsterapi i København. Er du løber, så kan det være at du løber samme tur, i samme tempo, hver gang du løber. Det er ikke særlig smart. Når kroppen har vænnet sig til en aktivitet, så vil den skille sig af med alle de muskler den ikke har brug for. Det betyder at du kan komme til at mangle styrke omkring hofter og knæ. En dag skal du måske hjælpe nogen med at flytte noget op på 4. sal, og aktiviteten kan være nok til at udløse inflammationer i bl.a. gåsefoden…

Det er ikke hver dag at jeg fortæller folk at de har en gåsefod i knæet. Det er ikke desto mindre sandt. “Pes anserinus” betyder gåsefod på latin. Den ligner lidt, og består af tre muskler der sidder fast på indersiden af knæet, lige under knæleddet. Der hvor de sidder fast, kan der komme irritation. Specielt op af trapper, når du skal ned i knæ o.lign. Hvis du har lav svang, er overvægtig eller mangler styrke på ydersiden af hoften er du også mere udsat.

Uddannelsen på Body-sds var ikke den der lærte en kropsterapeut at behandle gåsefødder. Det var et utal af andre kurser og eksaminer i ind- og udland.

Til klinikens hjemmeside her: http://christianwinding

Hvad svangen fortalte…

Har din ene fod en lavere svang end den anden? I klinikken for kropsterapi lige bag Det Kgl. Teater, ser jeg ofte følgevirkningerne af noget så banalt som lavere svang på den ene fod.

Hvis der er lavere svag, så vil benet rotere lidt mere indad. Det vil få benet til at blive en anelse kortere. Det gør bækkenet skævt.

Baldemusklen i samme side vil være lidt udstrukket. Det betyder at indadførerne på indersiden af benet vil trække lidt mere og måske give knæproblemer?

Måske vil det mindre træk i balden få Psoas (hoftebøjeren) til at trække lidt mere og give spænding i lænden, menstruationssmerter o.m.a.

Balden vil også få Latissimus d. til at kompensere og trække mere. Det giver måske ømhed i skulder/nakke?

Det er i det hele taget skruen uden ende, men det kan som regel ordnes.

Kropsterapeut Christian Winding hjemmeside: http://www.christianwinding.dk

Lad være med at massere på inflammationen!

Inflammation er kroppens eget reparationsmateriale. Hvis du får en skade, så hæver stedet op med bl.a. inflammation, der skal bekæmpe evt. bakterier.

Men skaden kan være kommet af et stød, slag el.lign., og hvis du trykker på det, så ligner det jo lidt et nyt slag eller stød.

I min klinik for kropsterapi midt i København, ser jeg en del mennesker, der har masseret på en hævelse. Det lærte jeg også på skolen for Body-sds. Men nu skelner jeg mellem væske og inflammation. Væske kan fjernes, men inflammation skal have ro, men samtidig gode arbejdsbetingelser. For at hjælpe med det, kan jeg blødgøre området omkring inflammationen og, på den måde speede reparationsprocessen op.

Det er muligt at det inflammerede område skal “løftes”, så der kommer flow længere nede i vævet, bedre adgang for reparationsstoffer og bedre bortskaffelse af affaldsstoffer.

Jeg bruger bl.a. massageteknikker der løfter vævet, men jeg bruger også kinesiotape, der løfter lidt i huden ovenover skaden, og på den måde skaber “ventilation” i området.

Kropsterapeut og Mindfulnessinstruktør http://www.christianwinding.dk