Joker-musklen giver menstruationssmerter

Der er muskler i kroppen, som jeg kalder joker-muskler. Psoas-Major er en af dem. I supermarkedets køledisk hedder den mørbraden.

Psoas er to lange muskler der sidder fast på hver side af lænderyggen og på korsbenet. Herfra går ned over bækkenet til indersiden af lårbenet. Du bruger dem bl.a. til at løfte lår og knæ op til brystet.

Hos mange mennesker er den for kort fordi de sidder for meget ned. Fx. i bilen, på kontoret, ved middagsbordet og i sofaen.

Som kropsterapeut er jeg uddannet til at kigge på de store linier i kroppen og netop Body-sds ser Psoas som en kernemuskel med forbindelse ud i kroppens afkroge.

Gennem tiden har jeg afhjulpet vejrtrækningsproblemer, benlængdeforskelle, knæsmerter, menstruationssmerter, smerter i ryggen, skulderen og nakken, migræne og meget andet – næsten udelukkende ved at løsne Psoas!

Noget af det kan jeg forklare, andet ikke, og i de tilfælde er Psoas en ren joker.

Du kan faktisk selv strække den ud:

Kropsterapeut Christian Winding – udd. bl.a. v. Body-sds, og hos osteopat John Gibbons, Oxford University Sports

Meditation, eller Mindfulness…

To sider af samme sag. Mindfulness, rettet mod angst, stress og depression blev introduceret af Jon Kabat Zinn, som på ingen måde lægger skjul på at han har taget udgangspunkt i den buddhistiske meditationsform Vipassana fra området omkring Burma. Vipassana er for alle – ikke kun mennesker med ovenstående lidelser.

Vi mediterer her i klinikken for kropsterapi, hver mandag kl. 17.00 – 18.00, og altså også i dag..

Du er altid velkommen til at være med. Sig til inden, så finder jeg en stol frem til dig.

Billedet er fra et af de årlige meditations- og yoga events på Samsø.

Kropsterapeut Christian Winding – udd. bl.a. ved Body-sds og hos osteopat John Gibbons, Oxford University sports. Derudover udd. mindfulnessinstruktør fra Kognitivcenter Fyn.

Tænd og sluk for din stress

Stress skaber spændinger, for stress udløser stresshormoner som får musklerne til at trække sig sammen. Det samme sker med blodkarene, og smallere passage i blodkarrene forhøjer blodtrykket. Det er alt sammen det sympatiske nervesystem der klargør kroppen til kamp eller flugt.

Det parasympatiske nervesystem lukker ned for produktionen af stresshormoner og skaber ro i kroppen igen.

min klinik for kropsterapi kan du få helt lette øvelser, råd og vejledning til, hvordan du “tænder” for det det parasympatiske nervesystem.

Derudover er der en række “kamp/flugt-muskler” som er de første der spænder op når du er stresset. Disse muskelgrupper kan jeg blødgøre og udspænde – en kærneopgave for en kropsterapeut!

Kropsterapeut Christian Winding – klinik i Københavns centrum. Udd. v. Body-sds, og hos osteopat John Gibbons, Oxford University Sport

Jamen, det er jo ikke skulderen…

Det er altid interessant når der kommer en i min klinik for kropsterapi, der har ondt i skulderen. I dette tilfælde tænker jeg på området omkring Deltoideus (deltamusklen). “Det gør ondt der” siger personen, og peger på et ikke særlig præcist område.

Ofte er det Subscapularis (sub: under, og scapula: skulderblad), der laver ballade. Den sidder bl.a. fast på overarmen og kan sende smerter ud til det der ligner Deltoideus. Her er det faktisk en god ide at udspænde Subscapularis.

Men det kan også være Axillaris nerven, der er klemt i mellem nakkehvirvlerne C5-C6, og så tror fa’en at det ikke har hjulpet at en lang række behandlere har tæsket løs på skulderen, og tapet den i flotte farver, for det er jo ikke skulderen der er problemet!

Kropsterapeut Christian Winding. Klinik i Københavns centrum, lige bag Det Kgl. Teater. Udd. v. Body-sds og hos osteopat John Gibbons, Oxford University Sport

Meditation og helbred

Mennesker der mediterer udvikler mange flere antistoffer efter at have fået en vaccine. De har også større telomerase-aktivitet, noget der er vigtigt mod kronisk sygdom, og har med aldring at gøre, og derudover udvikler de amyloid-beta proteiner, der er vigtige i kampen mod depression og demens. What’s not to like?

Kom og vær med til at meditere.

Vinterens meditationshold er igang igen. Vi mediterer her i klinikken hver mandag kl. 17.00 – 18.00 og du kan starte nårsomhelst.

Skriv en mail til mig, så kommer du på maillisten og får en invitation hver uge. Det koster kun kr. 200,- pr. måned.

Klinik for kropsterapi bag Kgs. Nytorv v. Kropsterapeut Christian Winding udd. v. Body-sds og hos osteopat John Gibbons, University Sport Oxford. Derudover Mindfulness-instruktør.

Flad mave og rygsmerter

I min klinik for kropsterapi, ser jeg mange mennesker lider af noget jeg kalder “flad mave-syndrom”. Det er et trist selvbillede, som kan give bl.a. rygsmerter (og for højt blodtryk, nedsat immunforsvar, forstærke stress og angst o.m.a., men det er en anden historie).

Diafragma (vejrtrækningsmusklen) sidder fast på både brysthvirvlerne (T7-T12), lændehvirvlerne (L1-L3) og på de nederste ribben. For at beholde sin flade mave, er man nødt til at stoppe diafragmas naturlige bevægelse for at trække vejret højere oppe.

Hvis en muskel, og bindevævet i, og omkring musklen ikke bliver brugt i sin fulde udstrækning, så stivner den. Diafragma er en muskel der skal bruges og strækkes som alt andet væv i kroppen.

Flad mave-syndrom gør at diafragma mister sin flexibilitet og i begynder at kontrahere. Det bremser ryghvirvlerne og så skal de nederste lændehvirvler (L4-L5) kompensere for manglende bevægelse højere oppe.

Christian Winding – Kropsterapeut i Københavns centrum. Udd. bl.a. hos Body-sds og hos osteopat John Gibbons, Oxford University Sport.

Baglåret og hasemusklerne

Måske kender du en, der svingede benet over cyklen og fik en forstrækning i baglåret?

Forstrækning i en eller flere af hasemusklerne (biceps femoris, semitendinosus og semimembranosus) sker ikke kun for sportsfolk, men ses også hos fx. midaldrende kvinder der løber, og kvinder (50 plus) der ikke rører sig nok.

Jeg træner ikke selv hasemusklerne i samme grad som lårmusklerne, og det er nok meget almindeligt. Men det kan betyde at antagonisterne (forsiden af låret) bliver trænet så meget at haserne svækkes, og når de så bliver udsat for et hurtigt ryk, så har vi balladen.

Derudover vil stivhed i modsatte side af ryggen, brystkassen og skulderen betyde at haserne skal arbejde ekstra når du belaster dem.

Træning virker på skaden! Herunder er en virkelig god øvelse. Du kan sætte fødderne på en gulvklud el.lign. og glide dem frem og tilbage på et glat gulv.

Kropsterapeut Christian Winding: http://www.christianwinding.dk

Udd. v. bl.a. Body-sds og hos sportsosteopat John Gibbons, Oxford University.

Mon ikke Alt for Damerne er godt?

Jeg er søreme kommet i Alt for Damernes online magasin. Det kommer man vist ikke bare sådan uden videre, men det kan nok betale sig.

Christian Winding, Kropsterapeut med klinik lige bag Det Kgl. Teater. Hjemmeside og tidsbestilling her: http://www.christianwinding.dk

Uddannet v. bl.a. Body-sds, og hos sportsosteopat John Gibbons Oxford Universitet. Derudover mindfulnessinstruktør

Lær at se hvad der sker… inden i dit hoved..

Nu kan du lære at meditere…

Meditations, yoga og vejrtræknings-camp’en på Samsø er booket for længe siden, men:

Hele vinterhalvåret – fra september til april, har jeg meditationshold hver mandag kl. 17.00 – 18.00

Sig til i god tid, hvis du overvejer at være med i efteråret.

Kropsterapeut Christian Winding – uddannet hos osteopat John Gibbons, Oxford Universitet, Body-sds, og derudover udd. mindfulnessinstruktør

Se mere her: http://www.christianwinding.dk