Du har en gåsefod i knæet!

Der kommer mange løbere i min klinik for kropsterapi i København. Er du løber, så kan det være at du løber samme tur, i samme tempo, hver gang du løber. Det er ikke særlig smart. Når kroppen har vænnet sig til en aktivitet, så vil den skille sig af med alle de muskler den ikke har brug for. Det betyder at du kan komme til at mangle styrke omkring hofter og knæ. En dag skal du måske hjælpe nogen med at flytte noget op på 4. sal, og aktiviteten kan være nok til at udløse inflammationer i bl.a. gåsefoden…

Det er ikke hver dag at jeg fortæller folk at de har en gåsefod i knæet. Det er ikke desto mindre sandt. “Pes anserinus” betyder gåsefod på latin. Den ligner lidt, og består af tre muskler der sidder fast på indersiden af knæet, lige under knæleddet. Der hvor de sidder fast, kan der komme irritation. Specielt op af trapper, når du skal ned i knæ o.lign. Hvis du har lav svang, er overvægtig eller mangler styrke på ydersiden af hoften er du også mere udsat.

Uddannelsen på Body-sds var ikke den der lærte en kropsterapeut at behandle gåsefødder. Det var et utal af andre kurser og eksaminer i ind- og udland.

Til klinikens hjemmeside her: http://christianwinding

Hvad svangen fortalte…

Har din ene fod en lavere svang end den anden? I klinikken for kropsterapi lige bag Det Kgl. Teater, ser jeg ofte følgevirkningerne af noget så banalt som lavere svang på den ene fod.

Hvis der er lavere svag, så vil benet rotere lidt mere indad. Det vil få benet til at blive en anelse kortere. Det gør bækkenet skævt.

Baldemusklen i samme side vil være lidt udstrukket. Det betyder at indadførerne på indersiden af benet vil trække lidt mere og måske give knæproblemer?

Måske vil det mindre træk i balden få Psoas (hoftebøjeren) til at trække lidt mere og give spænding i lænden, menstruationssmerter o.m.a.

Balden vil også få Latissimus d. til at kompensere og trække mere. Det giver måske ømhed i skulder/nakke?

Det er i det hele taget skruen uden ende, men det kan som regel ordnes.

Kropsterapeut Christian Winding hjemmeside: http://www.christianwinding.dk

Lad være med at massere på inflammationen!

Inflammation er kroppens eget reparationsmateriale. Hvis du får en skade, så hæver stedet op med bl.a. inflammation, der skal bekæmpe evt. bakterier.

Men skaden kan være kommet af et stød, slag el.lign., og hvis du trykker på det, så ligner det jo lidt et nyt slag eller stød.

I min klinik for kropsterapi midt i København, ser jeg en del mennesker, der har masseret på en hævelse. Det lærte jeg også på skolen for Body-sds. Men nu skelner jeg mellem væske og inflammation. Væske kan fjernes, men inflammation skal have ro, men samtidig gode arbejdsbetingelser. For at hjælpe med det, kan jeg blødgøre området omkring inflammationen og, på den måde speede reparationsprocessen op.

Det er muligt at det inflammerede område skal “løftes”, så der kommer flow længere nede i vævet, bedre adgang for reparationsstoffer og bedre bortskaffelse af affaldsstoffer.

Jeg bruger bl.a. massageteknikker der løfter vævet, men jeg bruger også kinesiotape, der løfter lidt i huden ovenover skaden, og på den måde skaber “ventilation” i området.

Kropsterapeut og Mindfulnessinstruktør http://www.christianwinding.dk

Den bedste ferie i Danmark

Kropsterapi, som jeg praktiserer i min klinik i midten af København, er ikke kun Body-sds. Det er også meditation og mindfulness. I år rykker jeg ud af byen igen:

Der er Samsø-camp i uge 30 (søn. d. 25. – fre. d. 30. juli), helt oppe ved Nordby bakker.
Jeg vil guide meditationer – for alle!
Derudover også Pranayama (yoga vejrtrækning) og fridykker-vejrtrækningstræning/vejrhold, for at forbedre iltoptagelsen, og på at påvirke nervesystemet.
Dem der vil, kan få lov til at prøve det af i vandet med våddragt, bly og hele pivetøjet. På helt lavt vand, vil vi forsøge at lave korte meditationer mens vi holder vejret.

Der vil også være både instruktører i både yin-yoga og vinyasa/flow-(ashtanga-) yoga for alle der vil være med.
Da det er http://www.surf.dk der arrangerer det hele, vil der selvfølgelig også være instruktion i windsurfing med nogen af de bedste, og hyggeligste instruktører i landet. Der vil være instruktion i SUP-boards (Stand up paddle) og der vil være sit-on-top-kajakker til fri afbenyttelse. What’s not to like???

Mange har meldt sig til allerede, så lad være med at tænke for længe over det!

Link til Surf.dk’s Vand og velvære-uge her: http://www.vandogvelvære.dk

Link til Kropsterapeut Christian Winding her: http://www.christianwinding.dk

Delta blues i skulderen..

Der kommer en del mennsker i min klinik for kropsterapi (Body-sds), i indre by i København. De fortæller om smerter på overarmen, lige der hvor “deltamusklen” sidder fast (se billede: ca. der hvor skuldermusklen går ned i en spids).

Mange behandlere masserer på selve stedet og i området omkring, men i min verden er problemet sjældent der hvor smerten er!

De fleste mennesker sidder dagligt med armene indad-roteret og arbejder, og den muskel der er “chef” for indadrotation, det er subscapularis. Den hæfter sjovt nok inde under deltamusklen.

Når jeg afspænder subscaplularis, så forsvinder smerten på nærmest magisk vis.

Kropsterapeut Christian Winding

Hjemmeside: http://christianwinding.dk

Nedsat lungekapacitet kan afhjælpes

Det er en trist tid, hvor en del mennesker døjer med nedsat iltoptagelse pga. covid. Men også kol og astma kan gøre livet svært. Når du ikke får ilt nok så bliver du træt. Forpustet og træt. Udover de nedsatte fysiske evner, så kan du også opleve nedsat humør.

Verdensmestrene i fridykning, Stig Severinsen og Stig Pryds, har, på i deres undervisning, påvist markante forbedringer i iltoptagelsen hos bl.a. mennesker der har haft covid. En af de mere kuriøse ting er at mennesker med astma, stort set ingen symptomer har, hvis de træner som en fridykker – også selvom det foregår på stuegulvet!

Jeg kan hjælpe!

Med min egen baggrund i Body-sds, fridykkertræning og vejrtrækningsøvelser fra bl.a. yoga (pranayama), kan jeg hjælpe med at smidiggøre brystkassen og lungevævet, og træne vejrtrækningsmuskulaturen.

De fleste af os udnytter ikke vores vejrtrækningskapacitet nok. Under normale omstændigheder har lungerne en kæmpe overkapacitet som gør, at vores blod altid er iltet 100% – også selvom lungerne kun behøver at yde 60%. Det er den overkapacitet du kan lære at udnytte.

I min klinik for kropsterapi i midten af København, kan jeg vise dig hvordan du kan optimere din iltoptagelse.

Gå til hjemmesiden her: http://www.christianwinding.dk

“Hvad sker der med mig? Jeg går i stykker!”

Citatet kommer fra en ung kvinde der var til behandling i min klinik.

Du tager ca. 20.000 vejrtrækninger i døgnet. Kom ikke her og sig at vejrtrækningen kun har en ubetydelig effekt på, hvordan resten af kroppen fungerer!

For mig, som kropsterapeut fra Body-sds, er “korrekt” vejrtrækning nøglen til kroppens funktioner. Alene det faktum at indånding er forbundet til nervesystemets “kamp/flugt” afdeling, og udåndingen til “slap-af-og-fordøj-afdelingen”, burde få alle til at bruge lidt tid på at lære ordentlig vejrtrækning.

Jeg har haft “12-tals piger” på besøg, der begyndte at græde da jeg fik dem til at trække vejret ned i maven i stedet for i brystkassen. En pige troede hun gik i stykker da maven foldede sig ud for første gang i mange år.

Når du trækker vejret ind, skal vejrtræknings-musklen (diafragma), optimalt, skubbe tarmene ned så maven buler ud. Men vi lever i en tid, hvor de fleste lider under, hvad jeg kalder “flad mave-syndrom”. Når musklen ikke bliver brugt nok, så bliver den stiv og trækker kroppen skæv. Læg dertil at musklen er større – og hæfter længere ned på rygsøjlen – i højre side, og derfor forstærker det skæve træk! Diafragma skal være smidig, og skal strækkes både opad og nedad! “Hvordan?” spørger du.. Kontakt mig hvis du vil lære det.

Kropsterapi og mindfulness i midten af København

Hjemmeside: http://www.christianwinding.dk

Skinnebens-betændelse og gennemstrømning

Kinesiotape er elastisk og hvis tapen strækkes ud, når den bliver sat på det inflammerede område, så trækker den sig sammen igen og løfter det overhuden lidt op. På den måde bliver der et bedre flow af blod og lymfe i det inflamerede område.

Som kropsterapeut ser jeg ofte skinnebensbetændelse. Det kommer bl.a. på grund af skift i trænings intensitet. Men husk at skift i intensitet også kan være at gå fra at være sovene til at løbe en morgentur på de hårde gader i København. Læg dertil bare ben i frostvejr – virkelig tvivlsom ide!

Billedet viser kvinde med skinnebensbetændelse i begge ben. Området langs skinnebensknoglen var fortykket og ujævnt. Efter en uge med tape var området faldet i niveau og rimelig jævnt. Smerterne var aftaget betragteligt.

Kropsterapi bag Det Kongelige Teater i København

Gå til hjemmesiden: http://www.christianwinding.dk

Uddannet v. bl.a. Body-sds og hos osteopat John Gibbons, Oxford Sports Campus. Mindfulnessinstruktør

Meditation og yoga på Samsø..? Til sommer..?

Jeg holder til i midten af København, hvor lodrette mure, biler og mundbind kan få selv en kropsterapeut til at længes.

Jeg holder meget af mit fag, så meget at jeg gerne vil springe ferier over for at få lov til at reparere andres skader. At jeg kan kombinere mit erhverv som mindfulnessinstruktør og kropsterapeut, med en helt unik sommerferie, det fås f……. (langt bandeord-) bare ikke bedre !!!

I uge 30 (25.-30. juli) vil jeg igen guide meditationer, lave vejrtræknings-træning/pranayama på Samsø. I år er det en ekstra stor fornøjelse, for mine fantastiske venner, Hanna, Olav og Henrik, samt resten af A-holdet på http://surf.dk holder 25 års surfcamp-jubilæum med verdens bedste sommerferie til følge.

Udover ovenstående aktiviteter vil der være windsurfing, SUP (Stand Up Paddle), kajak-ture, snorkling/fridykning (med dragt, bly osv.), og ikke mindst MASSER AF YOGA.

Der er stadig ledige pladser, MEN DU SKAL SKYNDE DIG….!

Se Surf.dk’s hjemmeside med al info om Samsø-turen her: http://www.xn--vandogvelvre-gdb.dk/

Kropsterapi og meditation: gå til min hjemmeside her: http://christianwinding.dk

En overset rygøvelse

Jeg bliver lige overrasket hver gang en klient siger “Det er da ikke så godt at bøje ryggen bagover”!

Hvorfor ikke?

Det kunne godt være et motto for mig: “Hvis vorherre, har gjort det muligt at bøje ryggen bagover, jamen – så er det da for fa’en meningen”! Jeg mener, hvis vi skulle kunne bøje knæ og albuer den “anden vej”, så var vi da blevet skabt sådan at det kunne lade sig gøre.

Som kropsterapeut oplever jeg et væld af rygproblemer og de fleste kan, i store træk, løses ved at bøje ryggen bagover (se billede). Det er ovenikøbet den eneste øvelse man får udleveret når man har discusprolaps (McKenzie-øvelsen).

Løft overkroppen, som vist, uden at løfte hofte/bækken fra gulvet. OBS: Hav fokus på at slappe af i både ryg og mave. Hvis det spænder for meget i ryggen, kan du ligge på albuerne. Gør det dagligt i ca. 3-5 min., indtil du får en fornemmelse af behagelighed. Hvis der er en fornemmelse af afklemning, eller endda smerter, så tal med en specialist først.

Kropsterapi midt i København K.

Gå til min hjemmeside her: http://www.christianwinding.dk

Kropsterapeut fra Body-sds, Mindfulnessinstruktør