Smerter fra en tennisalbue, musearm eller en golfalbue kan fjernes på en, til to behandlinger!

Det er ellers noget af en udtalelse, og jeg holder da også vejret mens jeg skriver det. Men efter at have fjernet smerter fra golf- og tennis-albue (se billede) hos 7-8 klienter, så tør jeg godt sige det højt med et lille sug i maven.

At være kropsterapeut kræver ofte andre tilgange end det “etablerede system” tilbyder, og når klienter kommer hos i min klinik for kropsterapi, så har de ofte fået behandling og vejledning uden at det har hjulpet.

Behandlingen går ud på at “åbne” albueleddet en ganske lille smule og få klienten til at arbejde med den involverede muskulatur, mod en let belastning.

I øjeblikket arbejder jeg sammen med en klient, der har triceps-tendonitis, og to klienter der har smerter fra hhv. rotatorcuff-syndrom og acromionbursitis. Foreløbig ser det meget lovende ud!

Foto: Rie Neuchs

Kropsterapeut Christian Winding – udd. hos osteopat John Gibbons, Oxford University Sports, samt hos Body-SDS

Klinik i Kbh. K. lige bag Det Kgl. Teater.

Skriv til mig via hjemmesiden og bestil tid: http://www.christianwinding.dk

Mindfulness-/meditationskursus. Otte mandage med start i januar for begyndere og let øvede

Kurset henvender sig til dig, der føler dig presset i hverdagen, oplever tegn på stress, er sygemeldt med stress, har angst, men også til dig, der drømmer om at komme igang med en fast meditationspraksis, eller til dig der gerne vil have inspiration til din daglige meditationspraksis.

Gennem 8 mandage vil jeg guide meditationer. Efterfølgende vil vi sammen gennemgå de oplevelser, vi hver især har under meditationerne. Hvis du skal opleve en udvikling, så er det nødvendigt, at du mediterer lidt hver dag. Du får derfor små øvelser med hjem, som du kan følge, når du mediterer derhjemme. 

Meditation er træning af bevidstheden, og bevidstheden opfører sig ligesom musklerne: resultatet forsvinder igen, hvis du holder op med at træne. Gennem kurset bliver du klar til at komme igang med en fast praksis.

Mindfulness er meditation. Når du mediterer lærer du bl.a. hvordan du undgår at blive styret af dine tanker og følelser. I stedet for at falde ned i “suppen” af tanker og følelser, så øver du, vha. meditationen evnen til at få øje på de tanker og følelser, der før hen har styret dig og dit liv – lige i det øjeblik hvor de opstår.

Når du får øje på det kan du hele tiden forholde dig til om det er godt for dig, eller ikke. Det vil gøre dig mere modstandsdygtig i pressede situationer, og på den måde vil du undgå at situationerne får blodtrykket til at stige og din krop til at gå i alarmberedskab.

Foto: Rie Neuchs

Kurset vil foregå i Peder Skrams Gade, bagved Kgs. Nytorv.

Start: mandag d. 16. januar. Herefter d. 23. og 30. januar. D. 6., 20. og 27. februar. D. 6. og 13. marts. Alle dage kl. 17.00 – 18.00

Pris: kr. 700,- som betales ved første meditationsdag, enten på Mobilepay, bankoverførsel eller kontant.

Krop og musik

For nylig blev jeg interviewet til podcastserien “Trommernes Sjæl”. Vært på podcasten er trommeslageren Morten Lund, som er en af de aller bedste indenfor sit fag.

I podcasten taler vi om kroppen i musikken, og også om det rent mekaniske. Som kropsterapeut er det et kernepunkt at finde frem til, hvordan man får kroppen til at arbejde optimalt, og samtidig bruge så få kræfter som muligt på opgaven. Det handler om opbygningen af nervebaner, vejrtrækning og kropshukommelse.

Jeg synes egentlig ikke at podcasten kun er for tromme-nørder men derimod for alle der interesserer sig for, hvordan kroppen fungerer.

Hvis du har lyst kan du høre den her: https://podcasts.apple.com/dk/podcast/trommernes-sj%C3%A6l/id1554767476?i=1000578138491

Kropsterapeut Christian Winding – uddannet hos osteopat John Gibbons og hos Body-SDS

Du kan gå min hjemmeside her og bestille tid til behandling: http://www.christianwinding.dk

Det er måske storetåen…

Jeg har noget med fødder. Det kommer sig af at virkelig mange mennesker har problemer med fødderne. Enten knyster, lav svang, nedsunken forfod og andet godt. Du har måske hørt mig prædike før, men nu gør jeg det igen:

Sko er noget fanden har skabt, for de holder, som regel, tæerne samlet! Også de sko der kun holder lidt sammen om fødderne og blidt skubber tæerne ind mod midten.

En lav svang er måske opstået fordi du har haft sko på hele livet, der samler tæerne lidt. Hvis det er tilfældet, så har bl.a. din storetå fået beskeden “Hey du der, flyt dig lige lidt ind mod de andre tæer“, og til sidst har den bare accepteret.

Næste skridt er måske knysten, for når du ikke træder lige hen over storetåen, men derimod hen over ydersiden af storetåen, så er det knysten der skal lave hele arbejdet, og så vokser den med opgaven.

Du har måske en lav svang? Så prøv lige det her: Tag fat om din storetå og før den væk fra fodens midterlinie og rejs dig op. Har du stadig lav svang? Sko har måske ændret storetåens retning (den skal pege lige frem), og dermed din svang…

Kropsterapeut Christian Winding – udd. hos osteopat John Gibbons – Oxford University Sports – og hos Body-SDS

Bestil tid til behandling i klinikken her: http://www.christianwinding.dk

Det er bare så hårdt…

Prøv lige denne her: I stedet for at tænke at du skal rette ryggen, så tænk i stedet at du skal skubbe brystbenet op under hagen. Hvis du samtidig slapper af i nakke/hoved, så vil du opleve at hovedet falder ind på plads på toppen af kroppen.

Da jeg var lille hørte jeg tit en voksen sige “ret ryggen”. Jeg gjorde det kortvarigt indtil den voksne var ude af syne, for jeg synes at det var hårdt at rette ryggen.

Jeg forestillede mig at de voksne nok ikke syntes at det var hårdt, så jeg så frem til at blive voksen og, med lethed, kunne rette ryggen. Men nej! Som nogenlunde voksen kropsterapeut kan jeg stadfæste: Det er ligeså hårdt nu som dengang!

Kroppen (og hovedet) er jo “fortung”. Dvs. at ribben og organer er hængt op på rygsøjlen – bagpå. Vægten tynger foran, hvor der ikke er en søjle til at bære.

Det betyder at du skal løfte brystkassen aktivt, bl.a. ved hjælp af ryg-, baldemuskler.
Hvis ikke du løfter
, men lader stå til, så bliver de muskler, der kan løfte, længere og længere – du falder sammen.

Foran på kroppen er dine bryst- og mavemuskler, og de bliver kortere. Det betyder, i sidste ende, at de bliver svære at strække ud, og dermed føles det ekstra hårdt, hvis du en dag beslutter dig for at rette ryggen (læs: ændre din holdning).

Kropsterapeut Christian Winding – udd. hos osteopat John Gibbons – Oxford University Sports, og hos Body-SDS

Bestil tid til en behandling her: http://www.christianwinding.dk

Vær venlig ved dig selv, og lad en kropsterapeut gøre resten

Måske oplever du spænding, ømhed eller smerte et sted i kroppen? Måske har du en skade, hævelse eller en forstrækning? Eller måske trænger du bare til at komme godt ned i kroppen og få vejrtrækningen med?

Vær god ved dig selv. Bestil tid til behandling med dybgående, pulserende massage, ledfrigørelse og løsning af fascie- binde- og arvæv.

Bestil tid til kropsterapi og lad mig ordne resten.

Foto: Rie Neuchs
Foto: Rie Neuchs

Gå til hjemmesiden og find fanen “Bestil Tid” http://www.christianwinding.dk

Kropsterapeut Christian Winding – udd. hos osteopat John Gibbons, Oxford University Sports – og hos Body-SDS

Forrygende tilslutning..

Der har været forrygende tilslutning til Mindfulness/meditationskursus med start d. 5. september . Holdet er fyldt, men du kan skrive en mail til mig hvis du vil på venteliste.

I det starten af det nye år 2023 vil det næste kursus blive slået op. Det vil sandsynligvis starte i februar måned. Hvis du er interesseret, så skriv en mail til mig via hjemmesiden under fanen “Bestil Tid”.

Hjemmeside: http://www.christianwinding.dk

Foto: Rie Neuchs

Kropsterapeut Christian Winding – udd. hos osteopat John Gibbons, Oxford University Sports. Body-SDS. Uddannet Mindfulnessinstruktør fra Kognitivcenter Fyn.

Mindfulness/meditationskursus for begyndere og let øvede

Kurset henvender sig til dig, der føler dig presset i hverdagen, oplever tegn på stress, er sygemeldt med stress, har angst, men også til dig, der drømmer om at komme igang med en fast meditationspraksis, eller til dig der gerne vilhave inspiration til din daglige meditationspraksis.

Gennem 8 mandage vil jeg guide meditationer. Efterfølgende vil vi sammen gennemgå de oplevelser, vi hver især har under meditationerne. Hvis du skal opleve en udvikling, så er det nødvendigt, at du mediterer lidt hver dag. Du får derfor små øvelser med hjem, som du kan følge, når du mediterer derhjemme. 

Meditation er træning af bevidstheden, og bevidstheden opfører sig ligesom musklerne: resultatet forsvinder igen, hvis du holder op med at træne. Gennem kurset bliver du klar til at komme igang med en fast praksis.

Mindfulness er meditation. Når du mediterer lærer du bl.a. hvordan du undgår at blive styret af dine tanker og følelser. I stedet for at falde ned i “suppen” af tanker og følelser, så øver du, vha. meditationen evnen til at få øje på de tanker og følelser der før hen har styret dig og dit liv – lige i det øjeblik hvor de opstår.

Når du får øje på det kan du hele tiden forholde dig til om det er godt for dig, eller ikke. Det vil gøre dig mere modstandsdygtig i pressede situationer, og på den måde vil du undgå at situationerne får blodtrykket til at stige og din krop til at gå i alarmberedskab.

Foto: Rie Neuchs

Kurset vil foregå i Peder Skrams Gade, bagved Kgs. Nytorv.

Start: mandag d. 5. september. Herefter d. 12., 19. og 26. september. D. 10. og d. 31. oktober. D. 7. og d. 14. november. Alle dage kl. 17.00 – 18.00

Pris: kr. 700,- som betales ved første meditationsdag, enten på Mobilepay, bankoverførsel eller kontant.

Giv dig selv en dyb afspænding

Pulserende massage, løsning af stift bindevæv, udstrækning og blødgøring af spændte muskler og genskabelse af din fulde bevægelighed. Alt sammen ved hjælp af din vejrtrækning, som er en nødvendighed for at din krop kan give sig og spænde af.

Jeg arbejder indgående med din vejrtrækning, da din vejrtrækning er forudsætning for din “qi”, din “prana”, eller på dansk – din energi. Men kun hvis du trækker vejret på den rigtige måde. Når du gør det, så lykkes behandlingen.

Foto: Rie Neuchs

Bestil tid til behandling her: http://www.christianwinding.dk

Kropsterapeut Christian Winding – udd. hos osteopat John Gibbons, Oxford University Sports. Og hos Body-SDS

Mindfulness/meditationskursus for begyndere og let øvede

Kurset henvender sig til dig, der føler dig presset i hverdagen, oplever tegn på stress, er sygemeldt med stress, har angst, men også til dig, der drømmer om at komme igang med en fast meditationspraksis, eller til dig der gerne vil have inspiration til din daglige meditationspraksis.

Gennem 8 mandage vil jeg guide meditationer. Efterfølgende vil vi sammen gennemgå de oplevelser, vi hver især har under meditationerne. Hvis du skal opleve en udvikling, så er det nødvendigt, at du mediterer lidt hver dag. Du får derfor små øvelser med hjem, som du kan følge, når du mediterer derhjemme.

Meditation er træning af bevidstheden, og bevidstheden opfører sig ligesom musklerne: resultatet forsvinder igen, hvis du holder op med at træne. Gennem kurset bliver du klar til at komme igang med en fast praksis.

Mindfulness er meditation. Når du mediterer lærer du bl.a. hvordan du undgår at blive styret af dine tanker og følelser. I stedet for at falde ned i “suppen” af tanker og følelser, så øver du, vha. meditationen evnen til at få øje på de tanker og følelser der før hen har styret dig og dit liv – lige i det øjeblik hvor de opstår.

Når du får øje på det kan du hele tiden forholde dig til om det er godt for dig, eller ikke. Det vil gøre dig mere modstandsdygtig i pressede situationer, og på den måde vil du undgå at situationerne får blodtrykket til at stige og din krop til at gå i alarmberedskab.

Fra meditationsuge på Samsø

Kurset vil foregå i Peder Skrams Gade, bagved Kgs. Nytorv.

Start: mandag d. 5. september. Herefter d. 12., 19. og 26. september. D. 10. og d. 31. oktober. D. 7. og d. 14. november. Alle dage kl. 17.00 – 18.00

Pris: kr. 700,- som betales ved første meditationsdag, enten på Mobilepay, bankoverførsel eller kontant.